Thursday, April 19, 2012

Seni Rupa Jiwa Melayu


Datin Paduka Seri Rosmah (DPSR) Mansor merasmikan Muzium Tekstil Malaysia, 17/4/2012

DPSR menikmati keindahan gelang tangan dan gelang kaki perak bersadur emas di Galeri Barang-barang Kemas di MTM, 17/4/2012
Gambar-gambar ehsan PMO
http://www.pmo.gov.my/datinrosmah/?dsr=photos:subid=view&num=598
Seronok juga hadir di Majlis Pelancaran Muzium Tekstil Malaysia (MTM) yang gilang gemilang pada 17 April 2012. Di bawah lembayung kanopi mewah putih dan jingga, DPSR disambut oleh pasangan penyambut tetamu yang berpakaian busana dari setiap negeri. Hadirin pula disajikan dengan bacaan doa, ucapan rasmi dan persembahan gambus serta tarian tradisional. Majlis perasmian diikuti dengan lawatan ke galeri-galeri MTM. 
Hadirin seterusnya dihidangkan dengan masakan dari setiap negeri - kerabu sotong, ayam percik, rendang daging, ikan siakap goreng masam-manis, sambal tumis petai dan udang, masak lemak ikan kurau kering dan nenas. Sambil menjamu selera, kami dihiburkan dengan majlis perkahwinan olok-olok Kerabat DiRaja Kelantan, persembahan busana tradisional, Dondang Sayang dan Joget Lambak.
120417_tekstil
DPSR berjabat tangan dengan peserta persembahan budaya sebelum berangkat pulang 
http://www.kpkk.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=4808:majlis-perasmian-muzium-tekstil-negara-oleh-yabhg-datin-paduka-seri-rosmah-mansor-di-muzium-tekstil-negara&catid=16:cover-flow&lang=bm&Itemid=
Dalam keceriaan majlis perasmian, tak lupa saya pada rakan-rakan aktivis seni rupa Melayu yang gigih, contohnya Puan Azah Aziz dan Prof Dr Siti Zainon Ismail. Mungkin kesihatan Kak Azah tak mengizinkan beliau hadir sama, tapi ralat rasanya dengan ketidakhadiran Dr Siti.
Insya'Allah, kiriman akan dikemaskini bila mendapat gambar-gambar daripada sahabat handai yang turut hadir tempoh hari.
http://teratai-seroja.blogspot.com/2008/08/mengabadikan-busana-tradisi-bangsa.html

  


No comments: